Bilbranner

I de siste ukene har det vært et stort antall bilbranner i Oslo. En sak som har vakt stor oppmerksomhet er den som skjedde på Kjelsås, hvor fem biler ble påtent av samme person: «Seks bilbranner på under 24 timer – mann pågrepet. Natt til fredag [7/6] tar det igjen fyr i biler på Kjelsås i Oslo, der fem biler tok fyr natten før. Politiet mistenker at brannene er påsatt.» (7/6-24, tv2.no. Lenke nedenfor)

“Fire gateparkerte biler ble ødelagt i en brann i Lammers gate på Torshov tirsdag [12/6] kveld. Politiet antar brannene er påsatt. Oslo brann- og redningsetat fikk melding om brannen klokken 22.56 tirsdag.” (document, lenke nedenfor)

Vi tar også med følgende: «[Det brenner] 4-5 ganger så ofte i fossilbiler. I 2021 ble det innmeldt totalt 760 bilbranner. Kun 29 av brannene var knyttet til elbiler, mens 689 branner var tilknyttet biler med forbrenningsmotor, viser tall fra DSB.» (elbil24.no, lenke nedenfor).

Og denne fra 19/6: «Nødetatene var på Haugerud i Oslo etter melding om brann i et kjøretøy. Brannvesenet har klart å slukke brannen. Ifølge politiet sto kjøretøyet parkert da det begynte å brenne. Like etter at nødetatene rykket ut, fikk politiet opplyst om at det har begynt å brenne i en ny bil» (document, lenke nedenfor).

Det ser ut til at et stort antall bilbranner er forårsaket av selvantenning, men dessverre er det slik at et ikke ubetydelig antall biler brenner fordi de er påtent.

Nedenfor gjengir vi en tekst som vi publiserte i 2011 på DLFs nettside (lenke nedenfor).

En personbil er en fin ting. Den er et stort gode for den som eier den, eieren kan enkelt reise fra dør til dør dit han skal uten å vente på (ofte forsinkede og/eller overfylte) busser og tog, det er enkelt å ta med det man trenger av bagasje, det er enkelt å handle, det er enkelt å bringe barn til barnehaven, det er enkelt å reise på ferie, osv.

(At bensinen er dyr pga de store avgiftene, at myndighetene for noen år siden oppfordret folk til å stase på dieselbiler av hensyn til klimaet og nå snakker om å legge begrensninger på bruk av dieselbiler fordi de forurenser, at veinettet har for dårlig kapasitet, og at de som bruker bil årlig betaler flere titalls milliarder mer til det offentlige i skatter og avgifter enn det som brukes på vei og andre tiltak som kommer bilistene til gode skal vi ikke si noe om. Ja, bilen forurenser, men dette er et problem som stadig blir mindre pga. den teknologiske utvikling.)

Personbilen er altså en fin og nyttig ting. Den representerer individualisme, den representerer velstand, den representerer teknologi, sivilisasjon, vitenskap og frihet, som alle er store verdier.  

Men det er enkelte som ikke liker disse verdiene. Disse er da naturlig nok også motstandere av privatbilen. Denne motstanden gir seg en rekke utslag: alt fra det å bære buttons med teksten ”Bilfri by” til å gå inn for å legge restriksjoner på alt som har med bil å gjøre: la parkeringsavgifter være høye, bevisst holde igjen på veiutbygging, ikke bygge tilstrekkelig med parkeringsplasser, osv.

Et trinn i den økende motstanden mot bilen og alt den symboliserer, er det økende antall bilbranner.  

Vi siterer en artikkel fra document.no (den er fra februar i år, men antall bilbranner har ikke avtatt siden da): ”Bilbranner begynner å bli vanlig i Oslo  

Nok en gang har en bil stått i lys lue i Oslo. Denne gangen i et garasjeanlegg på Vestli. Heldigvis kom ingen til skade under brannen, som også førte til at bilen eksploderte. Det er Akers Avis (www.groruddalen.no) som melder dette 9.februar.

Det ble svært dramatisk da en personbil sto i full fyr og flamme i et garasjeanlegg i Ragnhild Schibbyes på Vestli. Bilen eksploderte, men ingen personer kom til skade.

Et raskt søk på internett rundt bilbranner og branner i garasjeanlegg, viser at det er mange biler har stått i lys lue det siste året. Var det bilbranner like ofte hvis vi ser noen år tilbake i tid? Og hvorfor brenner bilene? …” (sitat slutt).

Kan det være tekniske feil som gjør at bilene tar fyr? En ekspert vi har snakket med svarte Nei på dette, og det samme sier politiet i en artikkel i Dagbladet: ”– Vi mistenker at alle brannene er påsatt, bar ild er brannårsaken og det er ingen andre naturlige brannårsaker, sier Terje Dahl, politiførstebetjent og leder av branngruppa ved Oslo politidistrikt” (sitat slutt).

Det må være forferdelig å komme ut om morgenen og ha tenkt å kjøre til jobben som vanlig og så oppdage at den bilen man er glad i står der som et utbrent vrak. Ja, man får nok en god del igjen på forsikringen, men dette gjør jo at alles forsikringspremier blir dyrere. Men det er en stor jobb å ordne opp med alt det praktiske som må til før at man er ferdig og man igjen har en brukbar bil.

Vi vet ikke hvem som kan stå bak disse bilbrannene. Vi forstår også at slike saker kan være vanskelige å etterforske. Om en person vandrer gatelangs og slår ut vinduet på en tilfeldig bil han passerer og kaster inn en Molotov-coctail – en slik sak må være nærmest mulig å etterforske.

Men det som er ille er at misnøyen med bilen og det den symboliserer og de verdier den representerer er så sterk og så utbredt at det resulterer i at det settes fyr på kanskje flere biler hver uke bare i Oslo. (En tilsvarende utvikling har man sett i en rekke store byer i utlandet. Både i Frankrike og i Tyskland og i Sverige skjer slike ting i stadig større omfang.)

Som sagt, vi vet ikke hvem som står bak, og vi vil ikke spekulere. Vi vil bare si at dette er en forferdelig utvikling og vi håper at den snart vil ta slutt. Bilen er et stort gode, og når et så stort gode blir utsatt for stadige angrep, og at disse fortsetter og øker i omfang, er dette et tegn på at noe er alvorlig galt i kulturen.
.

Artikkelen fra 2011 slutter her. Nedenfor har vi tilføyd et par nye momenter. 
.
«Det er absurd at bilistene skal betale 93 milliarder kroner [over 20 år] for å finansiere offentlige kjerneoppgaver.»

«I 2024 skal staten ta inn rundt 53,5 milliarder kroner i bilavgifter og bompenger.»

«Nå skal bilistene blø enda mer. Arbeiderpartiet og Senterpartiet kjører på med nye avgifter, og det verste er kanskje utgiftene i bommene. For årets forventende rekord på 15,2 milliarder blir smadret til neste år. Da er det ventet at bomselskapene raker inn vanvittige 22,9 milliarder kroner, ifølge NAF.»

Lenkene nedenfor fulgte den opprinnelige saken i 2011. To av dem virker ikke lenger..

.

.

.

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article4250013.ece

http://www.groruddalen.no/bil-eksploderte-i-vestli-garasje.4882985-77747…

Nye lenker 

https://www.tv2.no/nyheter/seks-bilbranner-pa-under-24-timer-mann-pagrepet/16747772/

https://www.elbil24.no/nyheter/myten-som-nekter-a-do/78217048

http://www.stemdlf.no/node/5007/

Nedenfor har vi gjengitt noen nye linker om høye avgifter, bompenger, etc..

https://www.naf.no/politikk-og-samfunn/privatokonomi/om-bilavgifter

https://www.ao.no/det-er-absurd-at-bilistene-skal-betale-93-milliarder-kroner-for-a-finansiere-offentlige-kjerneoppgaver/o/5-128-806552

https://bil24.no/na-skal-bilistene-blo-enda-mer


.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *